Search

Loading...

Thursday, November 28, 2013

Kurap atau Kadas

Penyebab dari penyakit kurap ata kadas adalah trchophytoon rubrum, trichopiton mentagrophytes, microsporum canis, microsporum gypseum, trichopyton concentrium, epidermophyton floccosum. Kulit yang terinfeksi jamur berbentuk lingkaran, berbatas tegas dengan tepi kemerahan disertai vesikel-vesikel kecil dan bersisik. Keluhan utama yang dirasakan adalah gatal di waktu panas dan keringat. Id reaction dapat dijumpai pada telapak atau sela-sela jari tangan atau kaki. Diagnosis dari penyakit kurap atau kadas ini adalah pemeriksaan langsung dengan larutan KOH 10-205. Tampak hifa bersekat dan bercabang. Biakan pada modium agar Sobaraud ditambah antibiotika disimpan pada suhu kamar. Terapi pengubatan kurap yang dapat dilakukan untuk mengatasi masalah kurap atau kadas ini adalah pengobatan lokal salep yang bersifat fungistatuk dan keratolotik. Sedangkan sistemiknya adalah Griseofluvin, derivate imidazol.


Penyakit kurap atau kadas adalah ruam yang melingkar dengan batas berwarna merah dan disebabkan oleh jamur. Bila dibandingkan dengan impetigo, kurap atau kadas tidak terlalu menular, Tutupi area yang terserang dengan obat atau krim poles antijamur yang dijual dimana saja (atau krim dengan resep dokter bila perlu). Diperlukan beberapa hari untuk krim anti jamur menimbulkan efek baiknya pada penyakit kurap tersebut. Selama waktu tersebut, sering digunakan juga salep atau krim kortikosteroid yang dapat meringankan gatal-gatal dan nyeri pada kurap. Untuk bagian kurap atau kadas yang membandel dan lebih serius juga dapat dilakukan dengan pemberian griseofluvin yang kadang disertai dengan krim anti-fungi. Griseofluvin per-oral (ditelan) sangat efektif, tetapi juga bisa menimbulkan efek samping yang berupa sakit pada kepala, gangguan masalah pencernaan, peka terhadap cahay, ruam-ruam, pembengkakan dan penurunan jumlah sel darah putih. Namun jika pemakaian dihentikan, infeksi akan terjadi kembali. Daerah yang terinfeksi haru sering dicuci dengan sabun dan air, lalu setelah itu ditaburi dengan bedak. Hindari pemakaian bedak yang mengandung tepung jagung karena bisa merangsang pertumbuhan jamur untuk hidup. Menjaga agar daerah yang terinfeksi tetap kering dan bersih akan membantu mencegah pertumbuhan jamur secara kontinu dan mempercepat penyembuhan kulit.

Beberapa tanaman obat yang dapat mengatasi masalah kurap atau kadas adalah :

Lengkuas

Bahan : Lengkuas 1 ruas, bubuk belerang

Cara membuatnya : potong salah satu ujung lengkuas, dan bubuhkan sedikit belerang, kemudian oleskan pada bagian kurap atau kadas, lakukan 1-2 kali sehari.

Daun tembakau

Bahan : Daun tembakau secukupnya

Cara membuatnya adalah : Tumbuk halus daun tembakau, dan oleskan pada kadas Anda. Lakukanlah 1-2 kali sehari.

Daun jinten

Bahan: daun jinten 5 lembar, bawang putih 3 butir, minyak kelapa secukupnya.

Cara membuatnya adalah : Tumbuk halus daun jinten dan bawang putih. Tambahkan sedikit minyak kepala dan oleskan pada bagian kadas. Lakukan 1-2 kali sehari.



Monday, August 6, 2012

Petua Merawat Kudis dan Kudis Buta


Sebelum saya kongsikan petua merawat kudis buta, ada baiknya jika kita ketahui dulu serba sikit mengenai kudis buta.

Apa itu kudis buta?
Ia merupakan sejenis jangkitan kulit yang berjangkit akibat hama gatal (betina). Ia boleh dijangkiti melalui sentuhan kulit. Malah, semua orang terdedah kepada jangkitannya.

Terutamanya jika tinggal serumah dengan individu yang dijangkiti kudis buta. Ataupun berkawan rapat dengannya. Anda mesti merawatnya segera.

Walaubagaimanapun, kudis buta yang menjangkiti haiwan dikatakan tidak akan menjangkiti manusia. Ia hanya akan menyebabkan ruam.

Tapi, bolehkah kudis buta ni dirawat?
Kalau rawatan moden, anda boleh menyapu krim atau losyen pembunuh serangga. Antaranya seperti "permethrin", "malathion" dan "gamma benzene hexachloride (lindane)". Ish... susah betul nak sebut

Sebaliknya, jika anda dah buat rawatan moden tapi tidak berhasil, cubalah rawatan tradisional pula. Iaitu dengan menggunakan daun pokok semuluh ataupun keseluruhan bahagian pokok semuluh.

Daun Pokok Semuluh @ Polygonum Chinense

Caranya:


1. Ambil beberapa helai daun semuluh. Ataupun boleh ambil keseluruhan bahagian pokok semuluh.

2. Bersihkannya terlebih dahulu.
3. Kemudian, rebus daun atau keseluruhan bahagian pokok semuluh sampai mendidih.

4. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu suam seketika.
5. Akhir sekali, jiruskan air rebusan tadi secara perlahan-lahan pada bahagian yang berkudis.


Selain kudis buta, air rebusan tadi turut berfungsi merawat penyakit kulit lain seperti kudis, panau dan ulser. Begitu juga jika nak hilangkan biasa akibat dipatuk ular, digigit anjing ataupun serangga. Caranya merawatnya tetap sama.

Sebagai tambahan, air rebusan tadi sebenarnya boleh diminum. Sekiranya anda mengalami cirit-birit, ada penyakit di usus besar, sakit kepala dan nak membersihkan darah, minumlah air rebusan daun semuluh ni. Ia dikatakan mampu mengubati 4 masalah yang dinyatakan tadi dengan izin-Nya.

Akhir sekali, jika anda sakit perut dan tidak tahu nak buat apa, gunakan daun pokok semuluh ni. Jadikan ia sebagai demah untuk mengubati sakit perut anda.

p.s: Wah, banyak betul khasiat daun semuluh ni yea. Boleh merawat pelbagai penyakit. Jadi, kalau anda jumpa tumbuhan ini, tanamlah saja di rumah. Senang nak guna nanti.


[ Demah = benda (spt pasir, air dll yg dipanaskan) utk menuam  bahagian badan yg sakit ~ Kamus Dewan Edisi Keempat]
Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com

Penawar Mujarab Mengubati Resdung

Saya dapati masih ramai yang bertanyakan cara mengubati resdung. Sebenarnya, saya pernah kongsikan beberapa petua resdung sebelum ini. Mungkin mereka terlepas pandang agaknya.




Begitu juga dengan masalah jerawat. Ramai yang menganggapnya berpunca daripada resdung. Anggapan tersebut sebenarnya tidak benar. Antara punca tumbuhnya jerawat adalah ketidakseimbangan hormon, tekanan mahupun keadaan persekitaran.




Manakala punca resdung pula;



- Keturunan (Genetik)



- Kurang Menitikberatkan Kebersihan



Terutamanya jika muka anda sering berpeluh dan terdedah kepada kotoran.



- Pemakanan



Makanan laut boleh menyebabkan resdung.


Mudah-mudahan lepas ini anda dapat membezakan kedua jenis penyakit di atas ya.




Baiklah, sekarang saya teringin pula nak kongsikan penawar resdung yang Insya-Allah mujarab. Rawatan ini menggunakan air kolah di masjid yang aktif serta dibacakan dengan ayat suci Al-Quran.


Air kolah di masjid yang aktif bermaksud airnya sentiasa bertukar kerana sering digunakan untuk berwudhu', bersih dan tidak berlumut. Harap anda jelas mengenainya ya.








Cara-caranya;





1. Tadah air kolah masjid tersebut dengan tangan kanan.



2. Bacakan Surah Al-Fatihah, Ayat Kursi dan Surah Al-Fussilat (ayat 44).



3. Sedut sedikit air tersebut ke dalam hidung dan keluarkannya semula (sama seperti satu perkara sunat ketika berwudhu').


4. Seterusnya, gunakan baki air yang masih ada di tangan anda untuk membasuh muka.




Bagi memudahkan anda, saya sertakan satu video Ustaz Sharhan mengenai penawar resdung. Harap ia membantu anda mengubati resdung dengan lebih berkesan. Amin.












Selamat Mencuba dan amalkannya sehingga anda berjaya menghilangkan resdung!


Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com

Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala

Ramai di antara kita sering sakit kepala ataupun pening kepala. Kekadang tu, kita sendiri pun kurang pasti apakah punca sebenarnya. Sekejap baik, lepas tu sakit balik. Mak ai.... Makin bertambahlah pening dibuatnya.




Buat pengetahuan anda, ada dua kategori sakit kepala iaitu;



1. Berpunca dari bahagian dalam kepala



2. Berpunca dari bahagian badan yang lain




Sakit kepala yang berpunca dari dalam kepala amat jarang berlaku. Kalau berlaku pun disebabkan oleh angin ahmar, edema otak dan tumor. Sekiranya ia terjadi pada anda, sila dapatkan rawatan segera ya.


Manakala bagi sakit kepala jenis kedua, selalunya disebabkan oleh ketegangan, migrain ataupun servikogenik.




Ringkasnya, sakit kepala akibat ketegangan lazimnya dialami secara kerap. Adakalanya ia ringan dan adakalanya juga agak sederhana kuat di kedua-dua belah kepala. Rasa macam ada sesuatu yang mencengkam di kepala.


Akibatnya, bahagian kepala akan tegang seolah-olah macam ada sesuatu melilit serta menekan sekeliling kepala dengan kuat. Aduhh... memang sakit.




Untuk migrain pula, pesakit biasanya pening kepala secara berkala. Rasa sakitnya agak kuat serta berdenyut-denyut. Tapi, biasanya ia hanya terasa pada sebelah bahagian kepala. Tak seperti sakit kepala yang berpunca daripada ketegangan.


Akibatnya, penghidapnya mula hilang selera makan, loya ataupun mengalami muntah-muntah.




Bagi pening kepala jenis servikogenik, ia berlaku akibat ketegangan yang melibatkan otot skeletal. Ermmm, ia boleh juga dikaitkan dengan migrain. Tapi ia agak sukar untuk didiagnosis.








Baiklah, walau apa jenis sakit kepala yang dialami, saya ingin kongsikan satu cara mudah yang mujarab bagi mengatasinya. Sila rujuk video di atas yang saya sertakan khas buat rakan-rakan yang beragama Islam.


Caranya;



- Letakkan tangan kanan pada bahagian kepala yang sakit



- Bacalah ayat 19 pada Surah Al-Waqiah




Mudah-mudahan ia dapat mengatasi sakit kepala anda. Amin.


Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com

Petua Tradisional Mencegah Kanser

Sedar atau tidak, kita sebenarnya terdedah kepada risiko penyakit kanser (barah) setiap hari. Walau kita sehabis baik amalkan gaya hidup sihat, tapi adakah orang di sekeliling pun sama? Saya tak rasa begitu.


Begini, contoh yang paling senang ialah perokok. Saya yakin kebanyakan rakan-rakan kita merokok, kaaannnn? Jadi, secara tak langsung kita pasti hidu asap rokok tiap-tiap hari. Akibatnya, kita pun kena tempiasnya. Iaitu berisiko dapat kanser tekak dan paru-paru. Huhuhu...


Tapi, kita sebenarnya boleh mencegah atau mengelak daripada dijangkiti kanser. Saya ingatkan sekali lagi, mencegah kanser. Bukan mengubat, merawat, menyembuh mahupun penawar kanser tau.


Ini kerana, kanser di peringkat awal masih boleh dikawal. Peluang untuk sembuh pun ada. Sebaliknya kalau dah teruk, ia boleh menyebabkan kematian. Moga kita semua peka dengan perkara ini ya.




Baiklah, cara tradisional untuk mencegah kanser ialah dengan memakan daun Pokok Tujuh Bilah setiap hari. Rupa pokoknya seperti di bawah ini.




Pokok Jarum Tujuh Bilah - Wikipedia




Cara memakannya;





1. Ambil sehelai dua daun pokok tujuh bilah yang telah dibersihkan dan makan secara mentah sahaja.


Ataupun



2. Kalau tak gemar makan begitu saja, buatlah ulam untuk dimakan bersama nasi setiap hari. Kalau nak cicah sambal, budu ataupun cencaluk pun boleh.


Seperkara lagi, daun ini sebenarnya akan mengeluarkan lendir. Rasanya agak tawar. Jika anda kurang selesa dengan lendir tersebut, ambil saja bahagian pucuk mudanya. Kurang sikit lendirnya.


Amalan ini sebaik-baiknya diamalkan setiap hari. Bukannya berselang-seli ataupun sekejap makan, lama sekejap tak makan. Kita pun sedia maklum bahawa setiap hari kita terdedah dengan risikonya, kaannn?


Akhir sekali, anda juga boleh merujuk artikel Petua Kesihatan: Mencegah Kanser sebagai tip tambahan menjauhi kanser.




p.s: Oh, ya! Sebelum terlupa, amalan ini turut berguna mengelakkan sakit kepala (pening kepala), mengurangkan rasa lenguh-lenguh serta boleh menyegarkan badan anda.


Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com

3 Petua Hilangkan Kulit Kering

Seperti yang pernah dinyatakan dulu, ciri kulit kering adalah pori-porinya kecil. Kalau ada yang tanya pori-pori tu apa? Ia adalah saluran minyak kulit di permukaan kulit. Di mana ia juga menunjukkan jenis kulit seseorang. Sama ada normal, berminyak ataupun kering.


Sebelum ini, saya pernah kongsi beberapa rawatan berkaitan masalah kulit kering. Sekarang, saya akan tambah lagi 3 cara untuk melembabkan kulit yang kering. Amacam, suka tak?






Cara #1





1. Ambil isi 1 biji buah avokado.





Buah Avokado - en.wikipedia.org




2. Tumbuk lumat isi buah avokado hingga keadaannya menjadi seakan bubur.


3. Sapukannya secara nipis pada seluruh muka anda dan biarkan hingga kering.


4. Setelah kering, cuci muka anda dengan air suam.



5. Kemudian cuci pula seluruh kulit muka anda dengan ais (air batu).



6. Akhir sekali, lap muka anda dengan tuala @ kain lembut yang bersih secara perlahan-lahan.






Cara #2





1. Ambil isi 1 biji buah mangga.



2. Tumbuk lumat atau lenyek isi buah mangga hingga keadaannya menjadi seperti bubur.


3. Sapukannya secara nipis pada seluruh muka anda dan biarkan hingga kering.


4. Setelah kering, cuci muka anda dengan air suam.



5. Kemudian cuci pula seluruh kulit muka anda dengan air batu (ais).



6. Akhir sekali, lap muka anda dengan tuala @ kain lembut yang bersih secara perlahan-lahan.






Cara #3





1. Ambil sedikit susu lembu penuh krim.



2. Sapukan susu tersebut ke seluruh muka anda.



3. Biarkan hingga ia kering atau lebih kurang dalam 20 - 30 minit.


4. Kemudian, cuci muka anda dengan air suam dan diikuti dengan beberapa ketul air batu (ais).




Sekarang anda dah tahu 3 cara melembabkan kulit kering, kan? Pastikan anda yang memiliki kulit kering tu cuba salah satu daripadanya tau.




Moga Berjaya!


Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com

Isteri Dingin Memanjang... Apa Suami Patut Buat?

Disebabkan kesibukan rutin harian, kebanyakan isteri mungkin agak dingin bila diajak bersama. Maklumlah, keletihan tahap maksimum setelah menguruskan keperluan suami dan anak-anak. Itu belum campur dengan urusan di tempat kerja lagi. Memang penat, kan?


Tapi kalau dapat suami yang memahami dan ringan tulang, mungkin tak terasa sangat, kan lagi? Orang kata, berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Selain menjimatkan masa, banyak lagi perkara yang boleh dilakukan bersama. Dengan penuh berkualiti lagi. Tak gitu?




Selain daripada membantu isteri menguruskan rumahtangga, ada satu lagi kunci untuk mengembalikan keghairahannya. Iaitu dengan menyediakan ramuan tradisional khas. Anda perlu berikan isteri minum ramuan ini dulu setiap hari selama seminggu.




Bagi menyediakan ramuan tradisional ini, anda perlukan;



~ 20 biji lada hitam


Lada Hitam @ Black Pepper


~ Halia sebesar ibu jari



~ 1 biji kuning telur ayam



~ 50 gram sarang burung walit




Cara penyediaannya;





1. Bersihkan lada hitam dan halia. Tumbuk lumat keduanya.



2. Sarang burung walit juga perlu dibersihkan. Buang segala bulu dan kotoran yang melekat.


3. Kemudian, rebuskan sarang burung walit dengan 2 gelas air.



4. Seterusnya, masukkan lada hitam dan halia yang telah dilumatkan ke dalamnya.


5. Biarkan kesemua ramuan tersebut mendidih.



6. Setelah mendidih, biarkan ia suam dan tapiskan ke dalam cawan atau gelas.



7. Masukkan kuning telur ke dalam cawan berisi air rebusan tadi dan kacau hingga sebati.




Berikan isteri anda meminumnya dengan penuh kasih sayang. Jangan terlalu memaksa atau berkeras. Berikan dorongan agar si isteri dapat minum secara teratur selama seminggu. Ini untuk kebaikan anda juga. Setelah seminggu berlalu, sepatutnya anda dah boleh lihat perubahannya.




Selamat mencuba & moga hubungan intim anda kembali seperti dulu-dulu ataupun lebih menggelegak daripada sebelumnya.


Posted by R2blog. R2blog auto post for blogspot. Download at http://R2blogger.blogspot.com